Sunday, 2024-05-19Welcome, Guest! | RSS
Home » 2013 » July » 27 » عمومیات در رابطه به مدیریت
9:24 AM
عمومیات در رابطه به مدیریت
مديرکيست؟

مديردرلغت به معني اداره کننده وکارگردان ميباشد ودر اصطلاح مديرشخصي است که مسوليت عملکرد تيم خود را بعهده دارد.
مديريت چيست؟
مديريت در لغت به معني اداره کردن وکارگرداني دراداره و امثال آن ميباشد ودر اصطلاح مديريت عبارت از هماهنک ساختن نيروي مادي وانساني جهت رسيدن به هدف با حد اقل مصرف در کوتاه ترين زمان است.
بعبارهء ديگرمديريت عبارت ازسازماندهي ارکان سازمان ازقبيل هدف،پلان،وظايف ومنابع ميباشد.
سيستم چست؟
عبارت ازيکتعداد روشهاي وابسته به يکديگربوده که با اجراي روشهاي مذکورقسمتي ازهدف يک سازمان تامين ميشود.
بعبارهء ديگرسيستم عبارت ازيک مجموعهء است که ازچندين جز مرتبط بهم تشکيل يافته و يکجا با هم کار ميکند، طوريکه با ايجاد نقص دريک جز، تمام سيستم متاثرميگردد.
اما از نقطه نظر اداره و منجمنت; سيستم عبارت ازمجموعهء ارگان ها و ديپارتمنت هاي مختلف داخلي يک سازمان ميباشد که بخاطر رسيدن به اهداف مشخص و مشترک، از يک سلسله قواعد ومقررات مشخص پيروي نموده و يکجا با هم فعاليت مينمايند.
سيستم بدونوع است يکي سيستم بازوديگري سيستم بسته. سيستم بازبا محيط خارجي ارتباط دارد اما سيستم بسته برعکس آن ميباشد.
ستراتيژي جيست؟
- ستراتيژي عبارت از برنامهء جامع،واحد وکاملي است که برمبناي آن نيل به اهداف اساسي سازمان تعيين ميگردد.
بعبارهء ديگر ستراتيژي عبارت از پلان جامع پاليسي ها وفعاليت ها جهت نيل به هدف کلي سازمان ميباشد.
پلان چيست؟
پلا ن طرح قبلي ا ست برا ي رسيدن به هد ف به شکل منظم وسييتما تيک.
پلان ازلحاظ مدت زمان به سه نوع است:
  • پلان کوتاه مدت
  • پلان ميان مدت
  • پلان درازمدت
  • اهداف
  • منابع
  • موثريت يا Effectiveness
  • مثمريت يا Efficiency
  • جوانب ذيدخل (Stakeholders)
  • اهداف:
  • منابع:
  • موثريت يا Effectiveness
  • مثمريت يا Efficiency ( سودمندي )
  • کميت
  • قيمت
  • وقت
  • جوانب ذيدخل در اداره و منجمنت:
  • سهم گيرندگان
  • کارمندان يا مامورين
  • مشتريان/تمويل کنندگان
  • عرضه کنندگان
  • افراد محل
  • حصول اهداف به شيوهء درست .
  • کاهش مصارف .
  • تکميل فعاليت ها با درنظرداشت محدوديت هاي زماني و پولي .
  • قناعت و رضايت مشتريان/تمويل کنندگان و ....
  • هدف خاص
  • تشکيل خاص
  • افراد .
  1. اصل همآهنگي و وحدت هدف
  1. اصل سلسلهء مراتب
  1. اصل تخصص
  1. اصل وحدت دستور دهي
  1. اصل حيطه نظارت
  1. اصل صلاحيت و مسئوليت
  1. اصل تعادل
  1. اصل انعطاف پذيري و مداومت
  1. اصل کار آئي
  • پلانگذاري
  • سازماندهي
  • استخدام
  • رهبري
  • کنترول 
.تشکيل چيست ؟
عبارت از تقسيم بندي وظايف ، تعيين حدود صلاحيت ومسوليت ، تعيين روابط منطقي واحد ها وسلسلهء مراتب در يک اداره ميباشد. سه نکتهء ذيل درتشکيل حايزاهميت ميباشد:
• تقسيم وظايف.
• تعيين و تثبيت حدود صلاحيت ها ومسوليت ها .
• روابط منطقي واحد ها.
پروژه چه است ؟
پروژه عبارت از يکنوع فعاليت مشخص است که داراي آغاز و انجام معين ميباشد طوريکه با تکميل پروژه تشکيل آن از بين ميرود.
درپروژه نيل به هدف مشخص باستفاده ازمنابع مشخص درزمان محدود مورد نظرميباشد.
مديريت پروژه چه است ؟
مديريت پروژه عبارت از پروسهء منظم پلانگذاري ، سازماندهي ، هماهنگي، تطبيق و کنترول ميباشد که در جريان پروسه هاي فوق الذکر بخاطر رسيدن به هدف از منابع معين در اوقات معين استفاده بعمل ميآيد.
اداره و منجمنت
تعريف :
اداره عبارت است از نظام اجتماعي وطرح روشها وشالوده هاي خاص که در آن عدهء کثيري از افراد به منظور رسيدن به يک سلسله اهداف نسبتا مشخص به انجام وظايف پيچيده ودقيق مشغول اند.
دراداره، پروسهء قرار دادن اشخاص د رکنار هم، بخاطرايجاد سهولت در کارهاو رسيدن به اهداف مشخص مورد نظراست تا درآن از منابع مختلف بشکل موثر و مثمر استفاده بعمل آيد و در نتيجه قناعت و رضايت جوانب ذيدخل برآورده ميگردد.
عناصر مهم اداره و منجمنت :
هدف عبارت از نتيجه ء مطلوب است که تمام فعاليت هاي اداره به استقامت آن سوق داده ميشود.
مشخصات هدف :
هدف بايد داري مشخصات ذيل باشد:
• واضح و مشخص باشد.
• قابل سنجش باشد.
• قابل حصول باشد.
• واقع بينانه باشد.
• داراي محدودهء زماني باشد.
منابع عبارت از سرمايهء مادي ومعنوي سازمان ميباشد که به انواع ذيل تقسيم ميگردد :
- منابع فزيکي
- منابع مالي
- منابع انساني
- منابع غيرمحسوس
عبارت از انجام دادن فعاليت هاي است که در جهت دستيابي به اهداف سازمان به ما کمک کند . يا به عباره ديگرعبارت از « انجام فعاليت هاي درست و صحيح مي باشد » در موثريت مسلهء که بيشترمطرح است، عبارت از کيفيت ميباشد .
عبارت ازانجام دادن فعاليت هاي است که با استفاده از آن از سرمايه کم محصول ويا نتيجه زياد بدست آيد يعني نسبت محصول برسرمايه (Output: Input) بيشتر باشد.
درمثمريت نقاط ذيل قابل بحث ميباشد:
عبارت از اشخاصي اند که درسازمان ويا فعاليت هاي آن سهم , منفعت ويا علاقمندي داشته باشند . ويا اينکه فعاليت هاي سازمان بالاي شان هم درنفع وهم درضرر اثرگذارباشد.
جوانب ذيدخل شامل کتگوري هاي ذيل ميشود :
اهمـــيت اداره و منجمنت:
منجمنت درتمام انواع سازمانها قابل تطبيق ميباشد .
سازمان يا Organization
عبارت از يک ترتيب خاص و سنجيدهء افراد جهت حصول مقاصد واهداف خاص ميباشد که شامل مشخصات ذيل اند:
مشخصات يک ادارهء سالم
1. در اداره پيروي از تمام اصول ، قواعد و مقررات اداري لازم ميباشد.
2. بايد تشکيل با ضروريات اصلي اداره سازگار بوده و با اهداف و وظايف اصلي اداره همآهنگ و از تورم تشکيلاتي جلوگيري بعمل آمده باشد.
3. در انتصاب ، انتخاب ، تغيير ، تبديل و تاديات کارکنان از اصول مهم اداري مانند اصل تعادل ، تخصص ، مفيديت و مثمريت ، روابط انساني و سلسلهء مراتب اداري مراعات بعمل آمده باشد.
4. اداره عاري از تقلب کاري ، استفاده جوئي ، رشوه ستاني ، و بيروکراسي (کاغذ پراني) باشد.
5. سپردن کار به اهل آن .
6. در اداره همآهنگي ، سيستم خوب کنترول و رهبري و پيروي از اصول مديريت صورت گيرد.
اصول اساسي اداره
وظايف عمدهء مديران ( منجران):

Views: 1082 | Added by: Rafijan | Rating: 1.0/1
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *: